..

..

Monday 18 June 2012

rawatan awal stroke/angin ahmar

sy nak kongsi cara ataupun rawatan awal in case somebody antara kita terkena stroke/angin ahmar..
sumber ini sy dapati melalui laman blog seseorang yg juga mahu semua ini dihebahkan..so,sy rse, sy ingin berkongsi bersama fwens yg lain..tq kpd sumber berkenaan..

ini merupakan rawatan awal selepas pesakit stroke (means sementara nak tggu ambulans dtg..)

Barangan diperlukan: 

Beberapa batang jarum. Seperti jarum menjahit.

Caranya:
- Pastikan pesakit berada didalam posisi duduk. Jangan dijatuhkan atau dibaringkan kerana khuatir kapilari darah di kepala pesakit pecah.
- Jangan menggerakkan pesakit kemana mana tempat lain. Misalnya, jikalau pesakit rebah di tandas, lakukannya di situ. Pergerakan badan boleh menyebabkan kapilari darah di otak pecah.
- Sterilkan jarum yang ada dengan api sebelum bermula untuk menghindarkan jangkitan kuman.
- Jarum yang telah disterilkan itu, cucuk setiap jari jemari pesakit sedalam 1mm sehingga mengeluarkan beberapa titisan darah. Jikalau tidak keluar, picit jarinya sehingga darah keluar. Cucuk seperti akupunktur.
- Jikalau berlaku perubahan bentuk mulut pada pesakit, tarik kedua - dua telinganya sehingga merah. Kemudian cucuk cuping telinganya sehingga keluar lebih kurang dua titisan darah.
- Selepas beberapa minit, pesakit akan mula sedarkan diri. Berikan dia rehat seketika dan berilah dia minum teh sebelum dibawa ke hospital untuk rawatan susulan.
Penyakit angin ahmar / stroke merupakan antara penyebab utama kematian di negara ini. Majoriti tidak mengetahui cara - cara untuk mengendalikan pesakit apabila situasi seperti ini berlaku. Selalunya apabila ambulans sampai, banyak pergerakan akan berlaku dan masa akan dibazirkan untuk menunggu ambulans sampai sebelum rawatan dapat diberikan.

No comments: